Головна Новини Азарт 2024 Зеленський ввів обмеження на азартні ігри в інтернеті: про що мова, які плюси та мінуси
commentss НОВИНИ Всі новини

Зеленський ввів обмеження на азартні ігри в інтернеті: про що мова, які плюси та мінуси

Рішення РНБО передбачає низку нововведень, зокрема заборону азартних ігор для військових

20 квітня 2024, 20:25
Поділіться публікацією:

Президент України Володимир Зеленський ввів у дію рішення РНБО "Про протидію негативним наслідкам функціонування азартних ігор у мережі Інтернет". Тексти відповідного указу №234/2024 та рішення РНБО (обидва від 20 квітня) опубліковано на сайті глави держави. Що можна сказати про це рішення, враховуючи, що багато операторів гемблінгу в країні працюють не зовсім у рамках українського законодавства, приховуючи імітацію гральних автоматів у своїх миттєвих лотереях? Як оцінюєте крок, що військовим заборонять доступ до казино? Чи виконуватиметься все, що прописано у рішенні РНБО? Видання "Коментарі" з цими питаннями звернулося до експертів.

Зеленський ввів обмеження на азартні ігри в інтернеті: про що мова, які плюси та мінуси

Азартні ігри. Фото: з відкритих джерел

Правоохоронцям час стати активнішими

Кандидат наук з держуправління Юрій Гаврилечко називає рішення СНБО різноплановим. 

"Що ж стосується обмежень для військових, то, перш, ніж, сказати, як вони будуть працювати, потрібно побачити якісь документи на підставі чого і як вони буть реалізовані. Для чого? Що саме буде обмежено? В який спосіб? Хто це буде контролювати? Без запровадження ДСОМ (державна система онлайн-моніторингу) подібний контроль досить складно здійснити в принципі. Щодо самого запровадження ДСОМ, то, якби не війна, державна система онлайн-моніторингу мала б запрацювати ще наприкінці 2022-го року, або ж на початку 2023-го", – зазначив Юрій Гаврилечко. 

Він зауважив, що війна відтермінувала запровадження ДСОМ і в грудні 2023 року Кабмін вже ухвалював рішення про остаточне затвердження всіх можливих документальних підстав для її впровадження. Тож, висловлює сподівання експерт, що після ухвалення Указу президента ситуація нарешті зрушиться з місця, оскільки абсолютно всі легальні організатори ринку азартних ігор очікують на впровадження ДСОМ, бо, насамперед, її застосування дозволить уникнути будь-яких інсинуацій щодо того, що хтось не доплачує, не сплачує і так далі. Так само дозволить досить чітко розрізнити, хто працює за правилами і легально, а, хто намагається ухилятися від системи регулювання. 

"Оскільки в нас саме ліцензованих організаторів ринку азартних ігор можна по пальцях порахувати, то не думаю, що там будуть якісь проблеми з впровадженням. Ще раз наголошую, весь "білий ринок" зацікавлений у впровадженні цієї системи", – зауважив Юрій Гаврилечко.

Щодо діяльності лотерей, то експерт звертає увагу, що в Указі майже нічого з цього приводу немає, окрім того, що СБУ має розпочати певні перевірки. 

"Сподіваюсь, СБУ долучиться до діяльності БЕБ, яка, як свідчить інформація на сайті БЕБ, висунула підозри керівникам декількох національних лотерей щодо імітації на їхніх сайтах азартних ігор. Оскільки за чинним законодавством ще з 2012 року, лотереї в нас не вважаються азартними іграми. От і виходить, що вони не вважаються азартними іграми, але на їх сайтах імітуються саме азартні ігри. І така ситуація була раніше, оскільки саме лотереї не підпадали під законодавчу заборону грального бізнесу, введену з травня 2009 року. І під егідою лотерей працювали усілякі не дуже легальні бізнеси, пов’язані з азартними іграми. Якщо це не виправити, то ситуація може повернутися в той самий період і ми будемо мати безліч нелегалів, які діють під егідою лотерей знову", – наголосив експерт.

Щодо питання заборони нелегальних сайтів, то, за словами експерта, наразі їх кількість перевищує кількість легальних сайтів на два порядки, тобто в 100 разів. Якщо легальних онлайн-закладів у нас десь півтора десятки, то нелегальних більше 1200. І відповідно, якщо правоохоронці після цього Указу президента нарешті зосередять свою увагу на боротьбі з нелегалами, то це буде дуже добре. Бо той же КРАІЛ може виявити подібні сайти і передати інформацію до правоохоронних органів, але блокувати ці сайти можна лише за рішенням суду. Знову-таки це не справа КРАІЛ, а розшуком подібних сайтів мають займатися правоохоронні органи. 

"Повертаючись до першого питання, одна з головних проблем полягає в тому, що дані військових можуть опинитися на нелегальних сайтах, після чого опинитися в країні-агресорі. Тому що частина цих нелегальних сайтів так чи інакше пов’язана з російськими компаніями. Проте це проблема не військових, а це проблема саме наших правоохоронців, які вчасно не реагують на ситуацію і такі сайти не блокують, бо звичайному користувачеві кожного разу перевіряти на сайті КРАІЛ, а чи дійсно той сайт, на якому він грає входить до відповідного реєстру, нереально. Відповідно, кожен має займатися своєю справою. Правоохоронці – боротися з нелегалами, КРАІЛ – регулювати діяльність "білого ринку", — констатував Юрій Гаврилечко. 

Спроба вирішити проблему не з того кінця і не тими методами

Головний економіст, керівник з економічних реформ Офісу простих рішень та результатів Ярослав Романчук, коментуючи низку рішень, що випливають із Указу президента, зазначив, що є така категорія рішень, як прості та правильні рішення.

"Оце саме спроба вирішити проблему не з того кінця і не тими методами, тому що ми б'ємо не по причині, а по наслідках. По якимось… шашечки чи їхати. Питання у тому, що будь-які заборони, особливо в Україні, не працюють. Це показала більше, ніж 30-річна історія заборон з алкоголю, сигарет, азартних ігор, проституції, наркотиків. Будь-яку тему, яку не візьми, де заборонено, якщо це йде на рівні держави, на рівні глибинної культури довіри до чиновників, люди знайдуть спосіб, як це обійти. Тим більше, що в нас рівень правозастосовної практики такий, що ось цей бізнес комерційної діяльності точно "кришуватиметься" відповідними контрольними силовими правоохоронними структурами. Тобто це розширення сірої економіки, чорного ринку, збільшення джерел доходу правоохоронців, тих людей, які будуть зав'язані на правове чи судове обслуговування цього сегменту ринку. І, як показує практика, жодного додаткового надходження до бюджету, жодного морального духу, заощадження ресурсів військовослужбовців не буде. Тому що коріння потрібно шукати зовсім в іншому", – сказав експерт.

На його думку, замість дерегулювання, замість створення додаткових умов, замість пошуку справді вірного способу мотивації українців на підтримку ЗСУ, на мобілізацію, на роботу в бізнесі, ми бачимо заборони, регулювання, контрольні перевірки – все те, що не працювало до війни.

"Я не розумію, навіщо такі міри. Методи заборон, авторитарної економіки в Україні не діють і навряд чи цей приклад буде винятком із правил", – зазначив Ярослав Романчук.

Що стосується боротьби з нелегалами на ринку азартних послуг, то Ярослав Романчук вважає, що заборони навряд чи подіють, бо заповзятливі діячі придумають різні способи, як обійти заборони, задіють ті ж VPN, інші способи обходу обмежень, будуть інші азартні ігри.

"Потрібно по-іншому чинити з тими самими військовими, щоб вони не грали. Потрібно по-іншому робити режим оплати і, знову ж таки, люди свої гроші витрачають… Не можна влаштовувати дитячий садок чи дитячий трудовий табір, коли ти стежиш за тим, що діти їдять, куди вони ходять. Також не можна, особливо з дорослими людьми, особливо які на фронті", – зазначив експерт.

Читайте також на порталі "Коментарі" - як Казино УА може бути пов'язане з РФ і хто ним володіє.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини