Головна Статті Азарт 2025 Playcity замість КРАІЛ: чим відрізнятиметься новий регулятор азартних ігор
commentss Cтатті Всі новини

Playcity замість КРАІЛ: чим відрізнятиметься новий регулятор азартних ігор

Як по-новому регулюватимуть азартні ігри: чим Playcity відрізняється від КРАІЛ

28 березня 2025, 06:13
Поділіться публікацією:








21 березня Кабінет Міністрів України ухвалив рішення про створення нового центрального органу виконавчої влади — Державного агентства України "ПлейСіті". Цей крок став відповіддю на численні скарги та критику на адресу Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ), яка втратила довіру суспільства. В уряді запевняють, що новий орган працюватиме ефективніше, прозоріше та відповідатиме сучасним викликам ринку азартних ігор.

Playcity замість КРАІЛ: чим відрізнятиметься новий регулятор азартних ігор

В Україні буде новий регулятор азартних ігор Плейсіті

Зокрема, голова комітету ВР з фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев заявив, що з 1 квітня 2025 року КРАІЛ офіційно припиняє свою діяльність. Перед новоствореним органом постає непросте завдання — якнайшвидше взяти під контроль ринок і забезпечити ефективний державний нагляд.

"Ну що ж, епоха КРАІЛ завершується. Тепер на зміну йому приходить нове агентство з нестандартною назвою — "ПлейСіті". Чому саме "плей"? Чому "сіті"? І чому англійською? Можливо, щоб уникнути асоціацій із тим, що відбувалося на ринку останні чотири роки? Але питання залишається відкритим: чи можна грати там, де потрібно працювати? Як би там не було, якщо це дійсно допоможе нарешті запустити ДСОМ і навести порядок у сфері азартних ігор, то вперед! Бажаю успіху Михайлу Федорову та новому керівнику "ПлейСіті". З нашого боку — повна підтримка", — підкреслив Гетманцев.

Причини ліквідації КРАІЛ

КРАІЛ офіційно припинила свою діяльність у 2024 році після ухвалення відповідного рішення Верховною Радою України. Основними причинами такого кроку стали корупційні скандали, політична заангажованість та недостатній контроль над фінансовими потоками. Одним із найбільших ударів по репутації КРАІЛ стали підозри у співпраці з операторами, пов’язаними з російським бізнесом.

Зокрема, правоохоронці виявили, що деякі ліцензії на здійснення грального бізнесу видавалися компаніям, які діяли в інтересах російських онлайн-казино. В умовах війни з РФ це стало неприпустимим. Окрім того, система онлайн-моніторингу, яка мала б забезпечити прозорий контроль над ринком, так і не була повністю запроваджена. Це дозволяло операторам уникати податкових зобов’язань, а державний бюджет втрачав значні кошти.

Під час роботи КРАІЛ також поширеною практикою стали міскодинг та діяльність "дропів". Використання міскодингу призводило до щомісячних податкових втрат у розмірі 2 мільярдів гривень, а "дропи" забезпечували переказ коштів на нелегальні гральні платформи. При цьому КРАІЛ не мала дієвих механізмів для самостійного впровадження санкцій: у разі порушень вона могла лише передавати матеріали правоохоронним органам. Наприклад, у 2022 році Комісія повідомила Бюро економічної безпеки (БЕБ) про 1698 незаконних вебресурсів та 605 підпільних гральних залів, однак у підсумку БЕБ відкрило лише 34 кримінальні провадження і жодне з них не довело до конкретних рішень.

КРАІЛ також намагалася боротися з нелегальним ринком через соціальну рекламу. Вона поширювала інформацію про ризики невиплат у нелегальних казино та можливі зв’язки таких операторів із російськими структурами. Однак ефективність цієї кампанії залишалася низькою, оскільки вона залежала від місцевих ініціатив і не могла конкурувати з масштабною рекламою азартних ігор.

Мета створення "ПлейСіті"

Новий регулятор створений з метою забезпечення ефективного нагляду за гральним бізнесом в Україні. Уряд має намір запровадити цифрові механізми контролю, що зробить процеси ліцензування автоматизованими та прозорими. Основні завдання "ПлейСіті" включають:

• детінізацію ринку азартних ігор;

• посилений контроль за фінансовими потоками;

• боротьбу з нелегальними операторами;

• впровадження дієвих механізмів запобігання ігровій залежності;

• захист прав гравців.

Очікується, що реформа принесе державі додаткові податкові надходження, які можуть сягати 10-15 млрд грн на рік.

Організаційна структура "ПлейСіті"

"ПлейСіті" буде підзвітним Кабінету Міністрів України та координуватиметься віцепрем’єр-міністром — міністром цифрової трансформації Михайлом Федоровим. Це означає, що новий регулятор буде орієнтований на цифровізацію та автоматизацію всіх процесів.

Штат агентства складатиме 61 особу, що значно менше за чисельність КРАІЛ. Урядовці пояснюють це бажанням створити ефективну та компактну команду, здатну оперативно реагувати на виклики ринку. Також передбачається, що "ПлейСіті" отримає більше автономії у прийнятті рішень та тісно співпрацюватиме з Міністерством цифрової трансформації та Державною податковою службою.

Переваги нового регулятора

Однією з ключових проблем КРАІЛ була відсутність Державної системи онлайн-моніторингу (ДСОМ), яка дозволила б контролювати діяльність операторів у режимі реального часу. Хоча створення цієї системи було передбачене ще у 2022 році, вона так і не була повноцінно запроваджена. У новому бюджеті на 2025 рік закладені кошти на запуск та функціонування ДСОМ, що дасть можливість відстежувати транзакції та боротися з податковими схемами.

Пріоритетом для нового регулятора також стане впровадження ефективних механізмів боротьби з лудоманією. КРАІЛ мала базу гравців, які добровільно відмовилися від участі в азартних іграх, проте її ефективність була сумнівною, оскільки нелегальні оператори продовжували працювати. "ПлейСіті" планує вдосконалити цей реєстр та забезпечити більш жорсткий контроль над рекламою грального бізнесу.

Михайло Федоров запевнив, що заходи щодо боротьби з нелегальними гральними платформами будуть значно посилені.

"Ми впроваджуємо комплексну систему перевірки: звіряємо дані з різними реєстрами, перевіряємо наявність санкцій та податкових заборгованостей. Якщо компанія відповідає всім вимогам, ліцензія видається автоматично. Також ми прагнемо створити електронну систему, яка миттєво передаватиме провайдерам інформацію про блокування дзеркал нелегальних сайтів. Будемо блокувати їх безперервно, поки вони не припинять спроби обійти заборони", – наголосив Федоров.

Реакція суспільства та ризики

Народний депутат Олексій Гончаренко скептично поставився до реформи, зазначивши: "Спочатку придумали КРАІЛ, керівника якого зловили з коксом. Потім його ліквідували та зробили "ПлейСіті". Реформи, вони такі. Ну подивимось".

Попри амбітні цілі, новий регулятор може зіткнутися з опором з боку гравців ринку, які звикли працювати у тіні. Також є ризик політичного впливу на "ПлейСіті". Якщо агентство не зможе зберегти незалежність, то реформа може стати лише косметичним оновленням старої системи.

Загалом, успіх "ПлейСіті" залежатиме від прозорості його роботи, незалежності від політичного тиску та ефективності механізмів контролю. Якщо всі заявлені реформи будуть реалізовані, то Україна отримає прозорий та підзвітний ринок азартних ігор, який приноситиме користь державному бюджету.

У підсумку, головним викликом стане подолання корупції та ефективне впровадження цифрових технологій, що мають забезпечити належний рівень контролю за індустрією азартних ігор в Україні.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини