Рубрики
МЕНЮ
Антон Кучухидзе
Українська система регулювання азартних ігор, зазнавши в останні роки значних реформ, перебуває на стадії розвитку. Європейський досвід може слугувати прикладом для адаптації українського законодавства у сфері азартних ігор, зокрема щодо гармонізації нормативних актів та узгодження з правилами ЄС. Тому саме зараз час вивчити досвід європейських країн, які мають розвинуті та успішні системи регулювання азартних ігор, розглянути їхні основні правові стандарти та організаційні аспекти.
Азартні ігри в Україні. Фото з відкритих джерел
Насамперед це:
• Ліцензування: організатори гемблінгу з Європейського Союзу та країн Європи поза ЄС можуть отримати ліцензію для проведення азартних ігор за заздалегідь встановленим та незмінним механізмом, проте він має свої особливості в кожній із держав.
• Податки: європейські країни мають різні підходи до оподаткування гральної індустрії. Єдиного стандарту не існує, але принципи оподаткування гемблінгу спільні, різняться переважно відсоткові ставки та розміри ліцензійних платежів.
• Реклама: кожна європейська країна встановлює свої дозволи та обмеження на рекламу азартних ігор. Проте в усіх країнах Євросоюзу:
• Міжнародне співробітництво: важливо враховувати міжнародний досвід та співпрацю з іншими регуляторами азартних ігор. Практика обміну досвідом серед національних регуляторів гемблінгу є одним із наріжних каменів формування спільної європейської політики щодо розвитку ринку азартних ігор.
Розглянемо досвід регулювання гемблінгу у країнах Європи на прикладі Італії, Великої Британії, Нідерландів, Польщі та Румунії. Такий вибір обумовлений різними політико-економічними умовами, що формували регуляторну та фіскальну політику стосовно ринку азартних ігор у цих країнах. Попри безліч розбіжностей, поточна ситуація у сфері регуляції та оподаткування має достатньо велику кількість спільних рис. Ця спільність забезпечується завдяки тісному міжнародному співробітництву.
Азартні ігри в Італії були легалізовані у 1900-х, але впродовж багатьох років законодавство зазнавало змін і сьогодні там діє одне з найсучасніших та конкурентоспроможних гральних законодавств у межах Європейського Союзу.
Вся гральна діяльність та вимоги до ліцензування організаторів казино в Італії контролюється урядовою агенцією "Автономна адміністрація державних монополій" (Amministrazione Autonoma dei Monopoli di Stado, AAMS). Ця агенція була створена відповідно до Законодавчого декрету № 300 від 30 липня 1999 року. Це установа з юридичним статусом та широкою нормативною, адміністративною, організаційною, бухгалтерською та фінансовою автономією. Її обов’язок – захист гравців від обману, невиплати виграшів, шахрайства, порушення організаторами своїх зобов'язань.
Також у її повноваження входить видача ліцензій, реєстрація гральних компаній, контроль та регулювання гемблінгової діяльності. Агенція активно бореться з нелегальним бізнесом, обчислюючи підпільні об'єкти незареєстрованих казино, а правоохоронці закривають їх і заводять кримінальні справи. Порушення правил теж жорстко карається: вилучається ліцензія або зупиняється її дія.
Гемблінг у Сполученому Королівстві регулюється Комісією з азартних ігор відповідно до Закону про азартні ігри 2005 року. Ця комісія регулює різні форми азартних ігор (онлайн-гемблінг, ставки на спорт, азартні ігри в казино, лотереї тощо), стежить за тим, щоби організатори відповідали стандартам справедливості, чесності та прозорості і видає ліцензії, у тому числі – організаторам онлайн-ігор.
Комісія також уповноважена проводити розслідування та забезпечувати дотримання правил, накладати штрафи за їх недотримання.
Легальний ринок азартних ігор у Нідерландах зараз на стадії оновлення. Головний національний регулятор гемблінгу – Управління азартних ігор Нідерландів (Netherlands Gaming Authority, Kansspelautoriteit, NGA), було створене лише в 2012 році. До обов'язків NGA входить видача ліцензій на азартні ігри та регулювання роботи більшості гральних закладів, у тому числі тих, що працюють онлайн. Для ігрових автоматів також потрібна ліцензія від місцевого муніципалітету.
Регуляцією азартних ігор займається також Митне і податкове управління Нідерландів (Belastingdienst). Політичну відповідальність за все, що пов’язано з азартними іграми, несе міністр з питань правового захисту.
1 квітня 2021 року Управління азартних ігор Нідерландів відкрило голландський ринок онлайн-гемблінгу, запустивши ліцензію на онлайн-гемблінг. BGA та Закон про податок на ставки та азартні ігри (BGTA) є основними законами, які регулюють азартні ігри в Нідерландах.
Польська гральна індустрія жорстко регулюється Законом про азартні ігри, що передбачає державну монополію на лотереї, теле-бінго та онлайн-казино. Закон вимагає від іноземних організаторів отримання польської ліцензії на онлайн-ставки. Сайти, що пропонують азартні ігри без відповідної ліцензії, блокуються та вносяться до Реєстру нелегальних гральних сайтів. Через це іноземні компанії часто прагнуть отримати ліцензію через юридичну особу, що діє виключно на території Польщі.
Ліцензії на азартні ігри надає Міністерство фінансів Польщі. Саме цей орган перевіряє, щоби були виконані всі вимоги, передбачені законом, надає ліцензію і надалі контролює, чи законно ведеться діяльність. Компетенції Міністерства фінансів можуть бути делеговані підлеглим спеціалізованим підрозділам.
Ринок азартних ігор в Румунії розвивається вже п’ятнадцятий рік. У 2010 році було ухвалено закон, що легалізував онлайн-ігри, зобов’язавши компанії отримувати державну ліцензію. Водночас не існувало органу, який міг би видати таку ліцензію….
Зрештою ще за три роки уряд створив державний орган для нагляду за онлайн-гемблінгом у країні – ONJN, який підпорядковується Міністерству фінансів Румунії і має прерогативи правозастосування, а також уповноважений видавати ліцензії та дозволи організаторам грального ринку.
Ліцензія видається на 9 років, вартість кожної – 7 млн євро. Крім того, кожна ліцензія оподатковується щорічним збором у розмірі 3% від GGR (Gross gaming revenue, який також називають ігровим доходом). Також організатори мають інвестувати суму, що дорівнює 0,2% від їхнього GGR, у кампанії з соціальної відповідальності гемблінгу.
Одна бізнес-група не може володіти більш ніж п'ятьма ліцензіями.
Ліцензії на азартні ігри поділяються на три типи:
Комісія з азартних ігор видає операційні та персональні ліцензії, а місцева влада – ліцензії на приміщення.
Ліцензії на ведення діяльності потрібні підприємствам, що надають послуги як гральні заклади на території Великої Британії. Вони поділяються на віддалені (для онлайн-ігор) і не віддалені. Крім того, у поєднанні з цими ліцензіями можуть бути потрібні додаткові, аби охопити конкретні гральні послуги і види діяльності, не згадані в основній ліцензії.
Вартість ліцензії на азартні ігри у Великій Британії залежить від кількох факторів, включно з типом ліцензії та валовою дохідністю від азартних ігор (GGY) організатора. Наприклад, організатори GGY менше 550 000 фунтів стерлінгів повинні заплатити збір за подачу заявки у розмірі 4 224 фунтів стерлінгів і щорічний збір 4 199 фунтів стерлінгів.
Організатори з GGY менше 1,5 млн фунтів стерлінгів мають заплатити збір за подачу заявки в розмірі 938 фунтів стерлінгів і щорічний збір у розмірі 2 406 фунтів стерлінгів. Крім того, з отриманням ліцензії можуть бути пов'язані інші витрати, наприклад, оплата ліцензій на персональне управління (PML) і персональних функціональних ліцензій (PFL), які потрібні для виконання певних функцій у гральному бізнесі.
У Нідерландах існує лише один тип ліцензії на азартні ігри онлайн. Однак вона може охоплювати до чотирьох різних категорій:
Для розгляду заявки на ліцензію треба сплатити збір, що не повертається, у розмірі 48 000 євро. Рішення ухвалюється протягом 6 місяців. Ліцензії видають на термін до 5 років.
Організація азартних ігор та ведення грального бізнесу у Польщі дозволяється лише на підставі ліцензії, виданої міністерством фінансів або іншими уповноваженими органами.
Закон про азартні ігри розрізняє три типи регуляторних ліцензій:
Всі вони надалі спільно іменуються "ліцензія". Вид ліцензії залежить від типу азартної гри та процедури, яка передує її отриманню. Ліцензія на управління гральним казино, організацію букмекерських контор та бінго-салонів видається на 6 років. Ліцензія на організацію лотереї – на 2 роки.
Новий режим регулювання азартних ігор набув чинності в Польщі 1 квітня 2017 року. Міжнародні організатори можуть подати заявку на отримання ліцензії лише на надання можливостей для ставок на спорт. Онлайн-казино, покер та бінго можуть пропонуватися лише монополістом у сфері азартних ігор, призначеним урядом країни.
Система оформлення ліцензії доволі складна. Відповідно до Закону про азартні ігри, в одному місці (місті чи селі) з населенням до 250 000 осіб може працювати лише одне казино. На кожні наступні 250 000 мешканців максимальна кількість дозволених казино збільшується на одне, але в одному воєводстві не може бути більше одного казино на загальну чисельність населення у 650 000 жителів. Якщо на отримання ліцензії з кількісними обмеженнями претендує більше одного грального організатора, міністр фінансів організує процедуру публічного тендеру.
За видачу ліцензії стягується збір, який розраховується на основі базової суми. Нині діють такі збори:
Також компанії повинні надати фінансове забезпечення для захисту грошових інтересів учасників азартних ігор та забезпечення податкових зобов'язань з податку на ігри, що може складатися з банківських чи страхових гарантій або внесення відповідної суми на банківський рахунок, вказаний органом, що видає дозволи. Необхідне фінансове забезпечення:
Організатори азартних ігор повинні отримати гральну ліцензію і дозвіл на проведення азартних ігор. Ліцензія діє протягом 10 років, тоді як дозвіл має продовжуватися щорічно.
Щорічні внески для грального бізнесу становлять:
Також організатор азартних ігор онлайн повинен сплачувати щорічний ліцензійний податок у розмірі 300 тис. євро, незалежно від річного обороту (раніше він розраховувався залежно від обороту організатора та становив від €15 600 до €312 000 на рік).
На додаток до цих ліцензійних витрат, уряд вимагає від організаторів мати мінімальний капітал на випадок, якщо вони не зможуть сплатити свої ліцензійні витрати. Ці гарантії залежать від виторгу підприємства. Однак у 2025 році вони зростуть до 1 млн євро, незалежно від загального доходу організатора.
Італійська влада встановлює такі податки для організаторів азартних ігор:
Покерні турніри оподатковуються у розмірі 3% від загальної суми бай-інів, проданих італійським організатором. З 2020 року підвищено податок на великі лотерейні джекпоти з 12% до 23%. Виграші гравців на суму менше 500 євро оподатковуватимуться у 12%.
Новий податковий режим застосовується до всіх видів азартних ігор, від лотерей до спортивних ставок. Змінна ставка підвищуватиметься разом із розміром виграшу.
Наразі в Італії налічується 80 ліцензованих операторів iGaming, а їхні доходи, за прогнозами, сягнуть 2,98 млрд євро у 2024 році. Крім того, 2022 року валовий ігровий дохід (GGR) перевищив 20 млрд євро.
Ставка податку на прибуток у Великій Британії – 19%. Крім того, гральний бізнес зобов'язаний додатково сплачувати збір у розмірі 15% своїх доходів. Ліцензія видається на п'ять років. Річна вартість ліцензії може змінюватись, залежно від виду гемблінг-діяльності та типу ліцензії, від 1,000 до 40,000 євро.
За даними звіту AGA Commercial Gaming Revenue Tracker, загальна сума GGR у 2023 році становила $66,5 млрд, що на 10% більше, порівнюючи з $60,5 млрд у 2022 році.
На сьогодні виграші гравців у азартних іграх у Великій Британії не оподатковуються.
Статистика гральної індустрії Комісії з азартних ігор показує, що загальна валова дохідність азартних ігор (GGY) зросла на 6,8% проти попереднього року і становить £15,1 млрд.
Для всіх видів азартних ігор ставка податку становить 29,5%, проте фактична податкова база відрізняється для різних видів ліцензованих азартних ігор.
Власники ліцензій на онлайн азартні ігри повинні сплачувати збір у розмірі 1,95% від валового ігрового доходу (GGR) та вступний внесок/комісію, щоби покрити, зокрема, витрати, пов'язані з фондом профілактики залежності.
Аналогічний збір застосовується до лотерей, GGR яких перевищує 1 млн євро.
Податок на виграш (kansspelbelasting) становить 30,1% від будь-якого виграшу понад 449 євро, отриманого в азартній грі.
У 2023 році валовий ігровий дохід (GGR) онлайн-організаторів, які мають ліцензію Нідерландів, становив 1,39 млрд євро, що на 28% більше, ніж у попередньому році.
Виграші у грошових лотереях, теле-бінго, на букмекерських ставках, рекламних лотереях, лотереях-розіграшах обкладаються прибутковим податком у розмірі 10%, якщо вони перевищують 2 280 злотих, тоді як виграші в гральних автоматах, рулетці та бінго звільняються від податку.
Азартні ігри підлягають окремому податковому регулюванню, сума податку, а також податкова база варіюються залежно від виду азартних ігор і регулюється Міністерством фінансів.
Система оподаткування грального бізнесу в Румунії – одна з найскладніших у Європі. Податок на GGR становить 16%, але не менше ніж 100 тис. євро на рік. А з 1 січня 2019 року запроваджено щомісячний податок у розмірі 2% від загальної суми щомісячних видатків на участь. Для сплати цього податку використовується депозит того, хто робить ставки, тобто де-факто це податок на кошти гравців.
У виняткових випадках, тільки для організаторів офлайн-казино, якщо податок на прибуток, отриманий від цієї діяльності, не перевищує 5% від виручки, відповідний організатор казино обкладається корпоративним податком у розмірі 5% від загальної виручки (обороту, а не GGR).
Виграші понад 15 000 євро оподатковуються у розмірі 1%.
Також, згідно з новими правилами, 70% відрахувань гральних організаторів надходитимуть до державного бюджету. 30%, що залишилися, уряд буде використовувати для покриття витрат на ініціативи з відповідального ставлення до азартних ігор.
Починаючи з 1 серпня 2022 року, податки на виграш встановлено на рівні:
При цьому гравці казино, залів гральних автоматів, скретч-карт, емітованих Національною лотереєю, та покерних клубів як і раніше, користуються податковим звільненням, що поширюється на доходи не вище 66,750 RON (близько 13,000 EUR).
Щорічно сплачується податок на дозвіл на онлайн-гемблінг, він становить 21% від доходу, отриманого від гральної діяльності (GGR), але не може бути меншим від 400 000 EUR на рік.
Ліцензовані онлайн-організатори також зобов'язані сплачувати щорічний внесок за відповідальне ставлення до азартних ігор у розмірі 500 000 EUR.
За аналіз документації, пов'язаної з інтеграцією або ресертифікацією нових онлайн-ігор, організатори азартних ігор мають заплатити новий адміністративний збір у розмірі 250 EUR за кожен запит на затвердження (незалежно від кількості ігор, направлених на затвердження в межах запиту), поданий до грального регулятора.
Попри всі ці складнощі, Румунія – один із найактивніших ринків азартних ігор у Східній Європі з загальним GGR майже 900 мільйонів євро на рік.
У 2019 році набула чинності норма, яка забороняє пряму чи непряму рекламу букмекерських контор та інших видів ігор з грошовим виграшем у будь-який спосіб.
Зауважимо, йдеться саме про заборону рекламування виграшів, а не азартних ігор як таких.
Організатори азартних ігор повинні мати ліцензію Комісії з азартних ігор на розміщення реклами. Ліцензійні умови та практичні кодекси Комісії вимагають від організаторів дотримання рекламних кодексів, керованих Управлінням рекламних стандартів (ASA). Кодекси спрямовані на те, щоби реклама азартних ігор:
Реклама, яка порушує кодекси, має бути змінена чи відкликана.
З 1 липня 2023 року реклама азартних онлайн-ігор у Нідерландах дозволена лише в інтернеті. Це поклало край рекламі в громадських місцях, а також через такі засоби масової інформації, як телебачення та радіо. В інтернеті реклама може бути тільки адресною і не транслюватися на осіб з "уразливих" категорій: громадяни молодше 23 років, діти, лудомани.
Спонсорство неспортивних заходів було дозволено до 1 липня 2024 року, а спортивних – до 1 липня 2025 року, але лише у тому випадку, якщо основні угоди було укладено до 1 липня 2023 року.
Рекламування послуг офлайн-закладів ця заборона не стосується.
Незважаючи на те, що більшість видів азартних ігор у Польщі є легальними, їхня реклама досить обмежена. Закон про азартні ігри суворо забороняє рекламу та просування таких видів азартних ігор як:
Закон про азартні ігри також забороняє:
Крім того, Закон про азартні ігри вимагає, щоб рекламодавці завжди включали до своїх оголошень інформацію про ризики, пов'язані з азартними іграми, та про наслідки участі в незаконних азартних іграх.
Існує ще один вид реклами азартних ігор, дозволений у Польщі – це реклама взаємних чи букмекерських ставок.
Спектр обмежень щодо реклами азартних ігор в Румуніє порівняно незначний. Найбільш помітними обмеженнями реклами є:
Станом на сьогодні гральний бізнес в Україні має велике фіскальне навантаження. Тут одні з найвищих податків у Європі. Зокрема, згідно із законодавством, гральний бізнес платить до бюджету:
Також гральний бізнес може сплачувати особливі податки, наприклад податок на нерухомість.
Щодо вартості ліцензій, то для різних видів азартних ігор вони становлять:
* Одна мінімальна заробітна плата станом на 1 квітня 2024 року в Україні становить 8 000 грн.
** До запровадження Державної системи онлайн-моніторингу організатори мають сплачувати потрійний щорічний розмір ліцензійних платежів.
Щодо загального обсягу надходжень до державного бюджету, то український гемблінг ще не наближається до середніх європейських показників, проте демонструє позитивну динаміку до зростання. Принаймні так було до заборони реклами легального грального бізнесу.
Так, за 2023 рік гральний бізнес сплатив 10,4 млрд грн податків. За ліцензії у сфері організації та проведення азартних ігор у 2023 році до держбюджету надійшло 1,969 млрд грн. Зокрема податки від компанії Cosmolot за 2023 рік склали 2,4 млрд. грн. А група компаній FAVBET у 2023 році сплатила в Україні майже 2,7 млрд грн податків.
Варто зауважити, що лише за І півріччя 2024 року від сфери азартних ігор до бюджету надійшло 8,4 млрд грн від сплати фіскальних платежів.
Проте, ймовірніше, згадувана позитивна динаміка або зникне в найближчий час, або суттєво уповільниться через ухвалення Урядом таких змін до Постанови від 17 травня 2024 року № 566 "Деякі питання протидії негативним наслідкам функціонування азартних ігор в мережі Інтернет", які передбачають заборону реклами азартних ігор та букмекерських контор і обмежують можливості спортсменів використовувати символіку спонсорів на публічних заходах.
Зроблено це було за два місяці до старту літньої Олімпіади 2024. Під заборону й можливі штрафи потрапили винятково ті компанії, які мають ліцензії та легально працюють на вітчизняному ринку азартних ігор. Нелегалів це не зачепило взагалі. Як наслідок, програли майже всі:
У виграші залишились винятково нелегали та корумповані чиновники, які завдяки їм годуються.
Та оскільки ми прямуємо до ЄС, має сенс запроваджувати в Україні найкращі європейські практики, а не намагатися повернутися в часи тотальної заборони гемблінгу та царювання чорного ринку.
Насамперед із європейської практики варто взяти чітку градацію у системі оподаткування та ліцензування залежно від видів діяльності компаній-організаторів грального бізнесу та жорстку прив’язку обсягів податкового навантаження у відсотках до GGR, як це зроблено майже всюди і, безумовно, логічну схему уникнення подвійного оподаткування доходів компаній та низький рівень податків на виграші разом із встановленням мінімального неоподаткованого обсягу.
Все це, до речі, вже давно розроблено і подано до парламенту в законопроєкті "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо оподаткування доходів від діяльності з організації та проведення азартних ігор та лотерей" №2713-д.
Цим документом встановлюються такі податкові норми для легальних організаторів азартних ігор в Україні:
Водночас для ефективного моніторингу діяльності легальних компаній, що надають послуги на ринку азартних ігор, варто впровадити Державну систему онлайн-моніторингу (ДСОМ) у сфері гемблінгу. ДСОМ дозволяє національному регулятору в режимі реального часу отримувати інформацію про всі транзакції, які здійснюються на сайтах організаторів, а також про роботу гральних автоматів у залах казино. Завдяки цій системі держава може ефективно контролювати дотримання законодавства у сфері азартних ігор, запобігати шахрайству та виявляти порушення правил гри. Крім того, ДСОМ допомагає збирати статистичні дані про гральну індустрію, що є важливим для розробки ефективної політики у цій сфері.
Також варто зазначити, що регулювання реклами гемблінгу в ЄС не означає її тотальної заборони, а є прикладом застосування складного диференційованого підходу, що має на меті забезпечити розвиток гральної індустрії та обмежити можливі негативні прояви надмірної захопленості грою з боку окремих категорій громадян.
Наразі в Європі немає єдиної політики чи єдиного підходу до регулювання ринку азартних ігор, проте є спільні принципи та практичні кейси, які варто вивчати та застосовувати в Україні.
Антон Кучухідзе, голова Ukrainian Gambling Council
Новини